zondag 26 juli 2015

Sexy hair & 50


Op dit blog kom je regelmatig prachtige oudere en jongere vrouwen tegen met lang en/of grijs haar.

Hier in Nederland is de laatste tijd veel te doen over vrouwen met korte pittige kapsels. Het punt is dat veel (Nederlandse) vrouwen na een bepaalde leeftijd allemaal hetzelfde kapsel lijken te kiezen. Daarbij gaan ze ook vaak voor dezelfde haarkleur, (henna)rood. Er zijn zelfs Facebook-pagina's over dit verschijnsel opgericht. Ook duikt dit onderwerp regelmatig op in de media en op blogs*. 

De Facebook-pagina's en dergelijke zijn vooral grappig bedoeld, maar zo wordt het door de bezitsters van de korte pittige kapsels vaak niet opgevat. Hierdoor ontstaan er felle discussies op het internet tussen de voorstanders van het korte pittige kapsel (makkelijk, onafhankelijk, sportief) en de tegenstanders (seksloos, niet aantrekkelijk, onvrouwelijk). De tegenstanders beweren ook dat dit type kapsel typerend is voor de Nederlandse huisvrouw. De Nederlandse vrouw zou de voorkeur geven aan het comfort in plaats van aan haar uiterlijk. Er wordt zelfs beweerd dat deze vrouwen voor een kort pittig kapsel kiezen op het moment dat zij een man - inclusief kinderen - hebben. De aandacht van (andere) mannen zou niet langer nodig zijn. Uit de reacties op het internet blijkt dat mannen langer haar aantrekkelijk vinden.

Het is interessant om na te gaan waarom deze vrouwen voor zo'n kapsel kiezen. Is het inderdaad zo makkelijk? Zelf had ik een kort kapsel op de middelbare school. In de stijl die door 'Lady Di' net in de mode was. Met mijn type haar was het niet echt makkelijk te onderhouden. Bij de kapper zat mijn haar altijd perfect, maar na de eerste wasbeurt kreeg ik het nooit meer in hetzelfde model terug. Van trendy naar tuttig (nope, ik laat geen foto's zien). Daarom voel ik me beter met langer haar. Op een bad hair day, steek ik het op. Kijk, dàt is makkelijk. 

Wat opviel is dat oudere mensen (lees: vrouwen) altijd adviseerden om mijn lange haar af te knippen. Jongeren (en kinderen) raadden dat juist af.

Na de veertigste verjaardag wordt de druk nog sterker om het haar af te knippen. Volgens de 'norm' zou je na je veertigste verjaardag geen lang haar meer mogen hebben. Je kent het wel: "Van achter lyceum, van voren museum." Als je gevoelig bent voor deze druk - en als bijna iedereen om je heen een kort pittig kapsel heeft - dan pas je je aan. Dan gaan je haren eraf. Bij de eerste grijze haren moet het haar ook nog geverfd worden. In welke kleur? Rood of blond. Lekker pittig. Iedereen blij. Maar ben je het zelf ook? 
Het zou leuk zijn als er veel meer inspirerende 45+- vrouwen lang haar zouden hebben (met of zonder kleuring) dat past bij hun leeftijd, stijl, haartype en persoonlijkheid. Of meer 45+-vrouwen met kort haar, zonder dat alle sexiness verdwenen is. Als het kapsel en de kleur maar bij de vrouw passen. Ik zoek vrouwen die hun kapsel dus niet kozen, omdat het makkelijk is, omdat ze verder niets anders wisten, omdat iedereen dat zo heeft of omdat ze dacht dat het zo hoort. Dus juist vrouwen die kiezen voor wat hen flatteert en wat bij hen past. Die vrouwen zouden anderen ook inspireren. 

Zou het kunnen zijn dat veel kappers in Nederland ook niet weten hoe zij de 45+-vrouw moeten adviseren? Dat zij daarom de 45+-vrouw een kort pittig kapsel aanbevelen, omdat het voor henzelf wel zo makkelijk is. Steeds hetzelfde type kapsel. Zo'n kort kapsel zie je minstens iedere 6 tot 8 weken terug, dus hun inkomsten zijn zo ook verzekerd. Gelukkig is mijn kapper hierop een prettige uitzondering.

Natuurlijk zijn er genoeg vrouwen die bewust voor een kort en pittig kapsel gaan en die het ook nog prachtig staat. Dat weet ik echt. Voor vrouwen die op een bepaalde leeftijd niet weten wat ze met hun haren aanmoeten, zoals ik, heb ik naar wat inspiratie gezocht. Hiervoor zocht ik niet naar (beroemde) modellen die zoveel botox en fillers hebben gebruikt waardoor ze er uitzien als 'oudere meisjes'. Prima dat zij dat doen, natuurlijk, maar dat is niet de inspiratie die ik voor deze blogpost zocht. Ik zocht naar modellen bij wie de werkelijke leeftijd en het uiterlijk met elkaar in harmonie zijn. Pure sexiness!

































Ik hoop dat jij ook geïnspireerd bent.



* Zoals je waarschijnlijk weet, linken de lila gekleurde woorden op Sarah's Secrets Unveiled door naar andere pagina's op het internet als je hierop klikt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten