maandag 20 juli 2015

H2O




Na de cocktails van het weekend, is het nu tijd om het eens over water te hebben. Iedereen weet dat het lichaam 1,5 tot twee liter water op een dag nodig heeft. Toch lukt het niet iedereen om deze hoeveelheid dagelijks te drinken. Ik moet eerlijk bekennen dat het mij ook zelden lukt. Dit gegeven, gecombineerd met het warme weer van de laatste weken, wordt regelmatig afgestraft met hoofdpijn. Heel erg verkeerd en ongezond dus, om te weinig te drinken. Ik ben me hier terdege van bewust.


Wat water doet voor het lichaam:

  • voorkomen van uitdroging: door uitdroging ontstaan dus klachten als hoofdpijn, duizeligheid, zwakke spieren, verlies van energie, vermoeidheid
  • voorkomen van hartaanvallen:  bij een goed gehydrateerd lichaam hoeft het hart minder hard te pompen. Meer dan 1 liter water per dag drinken verkleint de kans op een hartaanval met 40%
  • stimuleren van de spijsvertering
  • ontgiften van het lichaam: dit kan zelfs aan de buitenkant zichtbaar zijn, omdat je huid hierdoor verbetert
  • minder kans op bepaalde vormen van kanker

Kortom, allemaal goede redenen om veel water te drinken. Ik weet het. Wat het echter lastig maakt om voldoende water te drinken, is dat er geen smaak aan zit. De smaak van water nodigt dus niet uit om er veel van te drinken. Tegenwoordig probeer ik dat te ondervangen door smaak aan het water te geven door de toevoeging van stukken fruit en kruiden. Het helpt als je de kruiden eerst wat kneust en dat je het fruit nog even aandrukt met een grote (houten) lepel, voordat je het water hierop giet. Zo komen er nog meer smaken vrij. Laat het water even staan en roer het een paar keer goed door, voordat je het opdrinkt. Hierdoor neemt het water de smaken beter op.


Hieronder wat van mijn favoriete combinaties van water met fruit en kruiden.

    • gember - citroengras
    • ananas - munt
    • komkommer - limoen - thijm
    • watermeloen - basilicum
    • grapefruit - rozemarijn.
    • komkommer - aardbei - munt
    • honingmeloen - limoen - munt
    • appel - kaneel
    • limoen - lavendel
    • sinaasappel - munt

Je zult zien dat je vanzelf met plezier dit water drinkt en je steeds meer combinaties bedenkt als je de smaak eenmaal te pakken hebt. 

Succes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten