vrijdag 31 juli 2015

Hello Caitlyn






 'I’m here to promote a simple idea: accepting people for who they are.'
- Caitlyn Jenner -


Vandaag is de grote botenparade die onderdeel uitmaakt van de Gay Pride in Amsterdam. De dag dat we stilstaan bij de gelijke behandeling voor homo's, lesbo's en transgenders. Een goed moment dus om Caitlyn Jenner (65) hier in het zonnetje te zetten.

Hoewel ik geen fan ben van de Kardashian-familie, heb ik wel bewondering gekregen voor Caitlyn. Als de jongere Bruce, was hij een geweldige atleet. Als Caitlyn heeft zij zich ontwikkeld als spreekbuis voor de transgendergemeenschap over de hele wereld en spreekt zij openlijk over de noodzaak van acceptatie van transgenders. 

De media-aandacht die haar ten deel valt als onderdeel van de Kardashian-clan en die haar enorm tegenstond aan de beginfase van haar transitie tot vrouw, heeft ze van haar vijand tot haar vriend gemaakt. Ze is zich ervan bewust dat zij juist door middel van haar enorme bekendheid dit onderwerp op de kaart kan zetten.

Toen bleek dat ze de transitie niet meer voor de buitenwereld verborgen kon houden, besloot zij dit nieuws op een stijlvolle manier naar buiten te brengen. Aan Vanity Fair heeft zij haar hele verhaal gedaan, vergezeld van schitterende foto's gemaakt door Annie Leibovitz. Met als hoogtepunt de geweldige cover van de Vanity Fair. Ook maakte Vanity Fair deze korte en ontroerende documentaire 'Call me Caitlyn':



Tijdens haar ESPY-speech, in juli, zei ze:

'Als je mij wil uitschelden, grappen over mij wil maken, twijfelen aan mijn intentie, ga je gang. De realiteit is, dat ik dat wel aankan. Maar voor de duizenden kinderen buiten, die nog moeten leren uit te komen wie ze zijn, die zouden dit niet mee moeten maken. Dus voor die mensen die zich afvragen waar dit om gaat, over moed of de controverse of de publiciteit, het gaat om wat er vanaf nu gebeurt. Het gaat niet om één persoon. Het gaat om duizenden mensen. Het gaan niet alleen om mij. Het gaat erom dat wij allemaal andere mensen accepteren. We zijn allemaal anders. Dat is niet iets slechts. Dat is iets goeds.

Zie de hele speech hieronder:




Haar opmerking aan het begin van de speech vind ik erg grappig. Daar vertelt zij hoe zij als vrouw de druk ervaart om de juiste jurk, schoenen, haar en make-up uit te kiezen. Om vervolgens bekritiseerd te worden door de modepolitie. Ze vraagt die aardig voor haar te zijn, omdat dit nog nieuw terrein voor haar is. Ze zag er overigens perfect uit, in haar Versace-jurk.

Dit topic gaat vandaag dus niet om de glamour, de roddels, de reality show, de Playboy of de Kardashians. Het gaat vandaag om het rolmodel Caitlyn dat opstond voor de acceptatie van transgenders. 


Bravo, Caitlyn. 




Foto: James White/E! Entertainment, Annie Leibovitz/Vanity Fair




Geen opmerkingen:

Een reactie posten