dinsdag 22 september 2015

Like it... or not





Sarah's secrets unveiled heeft al eerder aangekaart dat in 2020 de helft van de Nederlandse bevolking ouder is dan vijftig. Heb je er echter wel eens bij stilgestaan dat ook een virtuele community kan vergrijzen? 

Dat is precies wat er aan de hand is met Facebook. Het aantal ouderen dat actief is op Facebook neemt toe en de jongeren gaan juist - daarom - op zoek naar nieuwe community's. Bij jongeren zijn nu Instagram en Snapchat zeer populair.  

Dit is een verschijnsel dat we in Nederland al eerder hebben gezien. In 2004 werd Hyves opgericht. Het was een social media netwerk dat zich oorspronkelijk richtte op jongeren. In Nederland was Hyves razendpopulair. Tot 2010 liep het aantal gebruikers op tot 10 miljoen. Doordat er steeds meer ouderen - ouders, opa's en oma's - gebruik gingen maken van Hyves stapten veel jongeren over naar Facebook, dat toen net populair werd. Het is namelijk niet cool als je (groot)ouders op dezelfde plekken rondhangen als jij. Zelfs niet op virtuele hangplekken.

Nu ongeveer 62% van de Facebookgebruikers ouder is dan 25 jaar, heeft dat ook gevolgen voor Facebook. Facebook werd door Mark Zuckerberg opgericht voor studenten. Aanvankelijk eerst voor die van Harvard, maar later voor alle studenten. Vervolgens verjongde het publiek zelfs, toen in 2006 alle jongeren vanaf 13 jaar zich konden aanmelden. Inmiddels wordt de gemiddelde Facebookgebruiker dus ouder. Het jongere publiek heeft andere interesses dan de oudere gebruikers. Teenagers wisselen vooral de leukste feesten en evenementen met elkaar uit, terwijl ouderen foto's van hun (klein)kinderen en nieuwsgerelateerde artikelen met elkaar blijken te delen.


Vorige week maakte Mark Zuckerberg bekend dat er een dislike button beschikbaar komt op Facebook. Deze knop is dan niet zozeer bedoeld om te tonen dat je iets niet leuk vindt maar juist om je medeleven te kunnen uiten. Bij bepaalde nieuwsfeiten en levensgebeurtenissen voelt het niet gepast om deze te 'liken'. 

Zuckerberg heeft de dislike button lang tegen kunnen houden. Hij wilde Facebook positief houden en was bang dat adverteerders en gebruikers weg blijven als zij te pas en te onpas met het neerwaartse duimpje te maken krijgen. Dat Facebook nu toch werkt aan de dislike button heeft volgens Felicity Duncan (universitair docent digitale communicatie en social media aan het Cabrini College) te maken met het feit dat Facebook erkent dat de site is veranderd. Volwassenen discussiëren nu over volwassen onderwerpen en vragen om andere middelen om zich te uiten. Daarbij zouden ouderen verantwoordelijker met deze knop om kunnen gaan dan jongeren.


Ook een virtuele community moet met de realiteit meegaan. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten