dinsdag 29 september 2015

Growing old...





Als kind dacht ik dat alle oude mensen oud en ziek waren. De enige oude mensen die ik kende waren mijn opa en oma en ja, die moesten vaak naar het ziekenhuis. Inmiddels zijn mijn eigen ouders nu opa en oma en ik denk dat hun kleinkinderen hetzelfde beeld van oude mensen hebben als ik destijds. Mijn vader (79) moet tegenwoordig regelmatig voor serieuze gezondheidsproblemen naar het ziekenhuis en ook mijn moeder (69) kreeg onlangs een nieuwe heup. Soms is het moeilijk om te zien hoe zij veranderen.

Gelukkig weet ik inmiddels dat het ook anders kan. Mijn vriendin C (86), is zo gezond als een vis. Zij was 60 toen ik haar leerde kennen, ik net 20. Als ik haar toentertijd belde en ze nam de telefoon niet op, dan was ik altijd bang dat er iets met haar gezondheid was. Inmiddels weet ik beter, C. wordt minstens honderd. 

Ik heb wel eens aan C. gevraagd of het leuk is om oud te zijn. Volgens C. voelt zij zich mentaal niet anders dan toen ze 40 of 50 was. Zo wordt zij bijvoorbeeld nog steeds hopeloos verliefd en heeft zij nog steeds dezelfde behoeftes en verlangens als veertig jaar geleden. Daarom vindt zij het confronterend om te zien dat haar lichaam en gezicht bewijzen dat zij wel degelijk oud is geworden. Volgens C. komt echter het moeilijkste deel van ouder worden op het moment dat je overvallen wordt door het besef dat veel van je leeftijdsgenoten overleden zijn. Dan krijg je ook te maken met eenzaamheid, zeker als je geen familie en kinderen in de buurt hebt. 

Twee vriendinnen van mij werden dit jaar ongeneeslijk ziek. Een van hen overleed zelfs onlangs. Dat zijn dingen die er behoorlijk inhakken en die me aan het denken zetten. Natuurlijk ben ik daar niet uniek in. Filosoof en psychiater Damiaan Denys vertelde onlangs in het tv-programma Zomergasten dat je meestal tussen je 40e en 50e juist door dit soort gebeurtenissen van je eigen sterfelijkheid bewust wordt. Kennelijk werkt dat dus zo. Maar door dit nieuwe inzicht kan je gelukkig ook veel leren.

Bijvoorbeeld dat een goede gezondheid geen vanzelfsprekendheid is en dat je die moet koesteren. Dat je goed voor jezelf moet zorgen. Dat is de reden dat ik op dit blog regelmatig over hierover schrijf.  Maar de belangrijkste les is, dat je moet genieten van iedere dag en dat je de dingen moet doen die je leuk vindt. Verder is het belangrijk dat je midden in het leven blijft staan en dat je een goed sociaal netwerk opbouwt. Van de 4,1 miljoen 55-plussers in Nederland voelt namelijk meer dan 1 miljoen zich eenzaam. Daarin staat mijn vriendin C. dan weer niet alleen. 

Dat je een goed pensioen opbouwt voor je oude dag is natuurlijk hartstikke belangrijk, maar zonder goede gezondheid en een leuk sociaal netwerk, is je geld een stuk minder waardevol.

Of je verhuist naar Zwitserland...

(Klik op de paarse links voor meer informatie)




Foto:Anne Verhoijsen - Beyond time (2008) - via het Dolhuys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten