dinsdag 16 juni 2015

Daten

                                                                   English  Portugês   




Vrijdagavond was ik op stap met een vriendin. Deze vriendin is ruim tien jaar jonger dan ik en net de tweede helft van de dertig gepasseerd. Na een lange relatie staat zij sinds kort weer als single in het leven. De avond was gezellig en we waren inmiddels al wat drankjes verder. Mijn vriendin vertelde over haar avonturen als frisse single op de dating-markt. Vooral de avondturen die ze naar aanleiding van Tinder meemaakt zijn af en toe hilarisch.

Plotseling zei ze: "Toch ben ik blij dat ik nu vrijgezel ben geworden en niet over tien jaar, of zo. Dan ben ik oud, heb ik rimpels en gaat alles verzakken. Dan vind ik nooit meer een man." Ik keek haar aan en vroeg haar: "Je bedoelt dus zoals ik nu?". Mijn vriendin schrok zich rot en verschoot van kleur toen ze zich realiseerde wat ze gezegd had. We moesten er allebei heel hard om lachen.

Het was natuurlijk heel grappig. Toch is het wel tekenend hoe wij als vrouwen al keihard over ouder wordende vrouwen oordelen. De mannen van dezelfde leeftijd worden er ook niet jonger op en niet iedere man wordt zo charmant oud als George Clooney. Toch lijken mannen niet zo hard afgerekend te worden op hun ouderdom als vrouwen. En neem het ze eens kwalijk... wij vrouwen doen dat zelf ook al.

Misschien moeten we beginnen met zelf accepteren dat het allemaal best meevalt. We moeten ontdekken dat iedere leeftijd zijn eigen schoonheid heeft en dit gegeven omarmen. Misschien moeten al die leuke en mooie vrouwen van rondom de vijftig en ouder meer zichtbaar worden in de media (ik heb het hier al eerder geroepen). Dan verdwijnt het beeld van oud, grijs en uitgerangeerd vanzelf wel. Allereerst bij de vrouwen zelf.

Wat is jouw ervaring?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten