donderdag 5 november 2015

Hand-some




Dat je in de zomer jezelf goed moet beschermen tegen de zon is inmiddels algemeen bekend. De zon is de hoofdoorzaak van tekenen van de veroudering van de huid en huidkanker. 

Nu de dagen korter worden en de zon minder sterk is dan in de zomer, vergeet je makkelijk dat de zon ook nu nog steeds een schadelijk effect heeft op je huid.  

Allemaal feitjes die ik eigenlijk wel wist. Maar vandaag werd ik toch weer even wakker geschud door een artikel van de Skin Cancer Foundation (SCF) in New York. Zij wijzen erop dat voor de lichaamsdelen die net zo vaak worden blootgesteld aan de zon als je gezicht, vaak te weinig zonnebrandcrème wordt gebruikt.... namelijk de handen.

Oeps!

Het is waar. Mijn gezicht zal ik niet snel vergeten. Op zonnige dagen zal ik ook nooit mijn schouders, armen en benen overslaan. Maar mijn handen? Daar dacht ik dus nooit aan. Het leek mij voldoende om mijn handen te verzorgen door ze regelmatig met een vochtinbrengende handcrème in te smeren. Toch adviseren de dermatologen van de SCF om je handen een paar keer per dag met een goede, vochtinbrengende zonnebrandcrème in te smeren. Dus bij voorkeur als vervanger van je gewone handcrème. Dit om rimpelige handen en bruine vlekken veel beter te voorkomen en om jezelf nog beter tegen huidkanker te beschermen.

De juiste zonnebrandcrème voor je handen voldoet aan de volgende eisen. Het bevat:
  • minstens SPF 15
  • verzorgende en vochtinbrengend elementen zoals lanoline en glycerine
  • UVA-filters zoals gestabiliseerde avobenzone, ecamsule (of MexorylTM), oxybenzon, titaniumdioxide en zinkoxide
Nòg beter is het als je crème ook de volgende ingredienten bevat: 
  • anti-aging ingrediënten: zoals melkzuur (een AHA of alpha hydroxy acid)
  • antioxidanten die beschadiging van de cellen kunnen voorkomen zoals vitamine C of E 

Vergeet ook je nagels niet. Want juist onder de nagels kan een agressieve vorm van huidkanker zich goed ontwikkelen.

Ik had mijn wake-up call vandaag na het lezen van het artikel van de Skin Cancer Foundation. Ik ga smeren. Wat jij?

Better safe than sorry.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten